Why less is more

I nedenstående video præsenterer den amerikanske psykolog og forfatter Barry Schwartz sin teori The Paradox of Choise til en forsamling af Google-ansatte. Grundlæggende argumenterer han for, hvorfor flere valgmuligheder ikke nødvendigvis betyder bedre valgmuligheder eller større tilfredsstillelse.

Det lyder måske ikke umiddelbart ophidsende. Ikke desto mindre giver Barry Schwartz eksempler på, hvordan den menneskelige psyke er skruet sammen i forhold til at skulle foretage valg – og fravalg – som for mig var rene aha-oplevelser. Flere af eksemplerne tager udgangspunkt i offline-verdenen, men kan sagtens overføres til online.

Giv det en chance inden du klikker væk og lad ham lige tale sig varm. Bryg en god kop kaffe og tillad dig selv at bruge en times tid på at se præsentationen.

Én kommentar til “Why less is more”

  1. Rigtig gode pointer. Jeg kender det fra mig selv, når jeg går på restaurant. Hvis der er for mange valgmuligheder på menukortet, springer jeg fra den ene ret til den anden – og tilbage igen. Og når jeg endelig får bestilt, fortryder jeg næsten med det samme igen. Specielt hvis dem, jeg er på restaurant med, har bestilt noget andet end mig.

Lukket for kommentarer.